Podstawowe płyny eksploatacyjne w samochodzie
Aby nasze podróże, i małe i duże, były bezpieczne, trzeba dbać o samochód. Bezapelacyjnie. Dlatego też powinno się regularnie sprawdzać poziom płynów, między innymi w układzie hamulcowym i w akumulatorze, ale też w układzie kierowniczym czy spryskiwaczach.
Są to na tyle proste czynności, że każdy sobie spokojnie da radę, natomiast ich zaniedbanie może bezpośrednio przełożyć się na bezpieczeństwo jazdy. Po pierwsze, samodzielnie bez problemu sprawdzić płyn hamulcowy. Jego poziom wymaga stosunkowo częstych kontroli, obejmujących również jego stan i właściwości. Zbiorniczek płynu hamulcowego umieszczony jest w komorze silnika, łatwo dostępny. Odkręć pokrywkę, i sprawdź, czy poziom płynu sięga do oznaczonego na zbiorniczku poziomu maksymalnego. W sklepie motoryzacyjnym, ale też na stacji benzynowej czy w supermarkecie kupisz płyn hamulcowy, którym uzupełnisz niedobory. Na opakowaniu powinno znajdować się oznaczenie DOT-3 lub wyżej, co oznacza, że płyn ma wysoką temperaturę wrzenia, co kolei pozwoli uniknąć zagotowania się płynu w układzie podczas wielokrotnego ostrego hamowania. Stałe ubytki w poziomie płynu mogą wskazywać na przecieki w układzie hamulcowym, co może stanowić poważne zagrożenie. Ważne, abyś nie dolewał płynu w czasie deszczu. Chodzi o to, ze woda ma niższą temperaturę wrzenia niż płyn, i gdy dostanie się do szczelnego układu, para wodna będzie zakłócać jego pracę.
Kontrola płynu w akumulatorze również bywa konieczna. Odpowiedni poziom wody w baterii ma wpływ na jej wydajność. O ile nie posiadasz akumulatora bezobsługowego, takiego bez otworów na wieczku, o tyle akumulator, który ma otwory na wieczku, dające się odkręcić lub podważyć śrubokrętem powinieneś kontrolować. Płyn w poszczególnych celach powinien mieć odpowiedni, oznaczony przez producenta poziom. Niedobory uzupełniasz wodą destylowaną. Uważaj na kwas wypełniający baterię, możesz zniszczyć ubrania, ale też poparzyć sobie oczy, twarz i ręce. Układ wspomagania kierownicy również wymaga płynu, którego poziom musi być regularnie sprawdzany. Pojemnik rozpoznasz po napisie “power steering”. Płyn do uzupełnienia pojemnika zakupisz w supermarkecie lub na stacji paliw.
Kolejnym płynem, o którego poziom musisz dbać jest płyn do spryskiwaczy. Zbiorniczek znajduje się w komorze silnika, oznaczony rysunkiem przedniej szyby. Tutaj musisz pamiętać jedynie o tym, by nie uzupełniać niedoborów wodą i płynem letnim podczas zimowych mrozów. Zamarznięcie płynu w spryskiwaczach i przewodach może spowodować nieodwracalne uszkodzenia. Pamiętaj tylko, aby nie dolać płynu do spryskiwaczy do płynu chłodniczego, gdyż konsekwencje mogą okazać się katastrofalne dla silnika.
Aby skontrolować płyny w samochodzie nie potrzebujesz ani specjalistycznych narzędzi, ale wiedzy. Czynności wymagają odrobiny czasu i chęci, a równocześnie pozwalają na bezpieczną jazdę i wczesne wyłapanie ewentualnych usterek.
Ostatnie wpisy
- Jak się pozbyć liścia, czyli jak odkleić naklejkę z szyby?
- Jak obliczyć, ile spala nasz samochód? Czy mamy na to wpływ?
- Klimatyzacją zimą? Koniecznie!
- Samochodem na wakacje
- Odgrzybianie klimatyzacji – jak to zrobić i ile to kosztuje?
Najnowsze komentarze
Archiwa
- styczeń 2020
- listopad 2019
- lipiec 2019
- kwiecień 2019
- wrzesień 2018
- lipiec 2018
- czerwiec 2018
- marzec 2018
- styczeń 2018
- listopad 2017
- październik 2017
- wrzesień 2017
- sierpień 2017
- lipiec 2017
- czerwiec 2017
- maj 2017
- kwiecień 2017
- marzec 2017
- luty 2017
- styczeń 2017
- listopad 2016
- październik 2016
- wrzesień 2016
- lipiec 2016
- maj 2016
- kwiecień 2016