Awaria układu oczyszczania w Citroen c5

Awaria układu oczyszczania w Citroen c5
Autor Kuba Kurzek
Kuba Kurzek05.01.2024 | 6 min.

Depollution system faulty citroen c5 - awaria układu oczyszczania spalin w samochodach Citroen C5 jest dość częstym problemem, z którym borykają się kierowcy. Układ ten składa się z wielu elementów odpowiedzialnych za redukowanie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Ich uszkodzenie objawia się zapalaniem się kontrolki silnika oraz pogorszeniem osiągów auta. W artykule przyjrzymy się najczęstszym usterkom układu oczyszczania spalin w C5, ich objawom, przyczynom oraz kosztom naprawy.

Kluczowe wnioski:
  • Uszkodzenie układu SCR powoduje zapalenie się lampki check engine i może skutkować utratą mocy silnika
  • Zatkanie filtra cząstek stałych objawia się problemami z uruchomieniem silnika i wzrostem emisji szkodliwych substancji
  • Wymiana zużytego filtra DPF to koszt około 2000-3000 zł w warsztacie
  • Całkowita naprawa układu oczyszczania spalin w C5 może kosztować nawet 5000 zł
  • Regularne serwisowanie i wymiana filtrów zmniejsza ryzyko poważnej awarii systemu depolucji

Przyczyny awarii układu oczyszczania Citroen C5

Układ oczyszczania spalin w samochodach Citroen C5 składa się z wielu elementów, których nieprawidłowe działanie może doprowadzić do poważnej awarii. Do najczęstszych przyczyn należą:

Zużycie lub uszkodzenie filtra cząstek stałych (DPF). Podczas eksploatacji pojazdu filtr ulega stopniowemu zapchaniu sadzą, która nie jest spalana w procesie regeneracji. Zatkany filtr znacząco obniża moc silnika i zwiększa zużycie paliwa.

Uszkodzenie czujnika ciśnienia różnicowego, czujnika masy powietrza (MAF), czujnika tlenu (lambda) uniemożliwiające prawidłową regeneracje filtra DPF. Może być to wynik mechanicznego uszkodzenia lub wady fabrycznej.

Usterki układu SCR

Wadliwe działanie układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) odpowiedzialnego za redukowanie emisji tlenków azotu. Przyczyną może być nieszczelność w układzie wtrysku AdBlue lub uszkodzenie katalizatora SCR.

Zatkane dysze wtryskiwaczy AdBlue uniemożliwiającego rozpylenie płynu w układzie wydechowym, co zaburza proces oczyszczania spalin.

Objawy uszkodzenia układu oczyszczania spalin w Citroenie C5Citroenie C5

Do typowych objawów świadczących o usterce układu depolucji spalin w C5 należą:

Zapalenie się kontrolki silnika oraz komunikaty o wystąpieniu błędów dotyczących układu SCR, DPF lub zużycia oleju przez silnik.

Spadek mocy i momentu obrotowego, niemrawa reakcja na wciśnięcie pedału gazu, wzrost zużycia paliwa oraz trudności z rozruchem silnika.

Niebieski dym z rury wydechowej, charakterystyczny zapach siarki wskazujący na przedostawanie się AdBlue do komory spalania.

Nierównomierna, niska praca silnika lub jego gaśniecie podczas jazdy - mogą to być objawy całkowitego zatkania filtra DPF.

Kłopoty z filtrami i czujnikami

Problemy z procesem regeneracji filtra DPF - nieudane próby czyszczenia, zbyt częste lub zbyt rzadkie regeneracje.

Uszkodzone lub wadliwie działające czujniki - np. nieprawidłowe odczyty czujnika masy powietrza (MAF).

Czytaj więcej: Akumulator 12V 90Ah - Najlepsze oferty online

Naprawa układu depolucji spalin w Citroënie C5Citroënie C5

Naprawa układu oczyszczania spalin Citroen C5 powinna obejmować diagnostykę komputerową w celu określenia źródła usterki oraz testy poprawności działania poszczególnych elementów.

W pierwszej kolejności należy sprawdzić kody błędów zapisane w pamięci komputera. Ich interpretacja pozwala wskazać dokładny moduł lub podzespół wymagający naprawy.

Kolejny krok to kontrola stanu filtra cząstek stałych i ewentualnie jego czyszczenie przy pomocy specjalnego urządzenia lub całkowita wymiana na nowy element.

Jeśli przyczyną awarii okazał się układ SCR - najczęściej należy wymienić uszkodzone elementy na nowe, dokonać kalibracji czujników i aktualizacji oprogramowania.

Profesjonalna naprawa w warsztacie

Każda naprawa układu oczyszczania spalin wymaga odpowiedniego zaplecza technicznego i diagnostycznego, którym dysponują wyłącznie autoryzowane stacje obsługi.

Nie zaleca się podejmowania naprawy układu DPF/SCR na własną rękę, gdyż wiąże się to z ryzykiem niewłaściwej diagnozy i w konsekwencji dalszych kosztownych awarii.

Koszt wymiany filtrów DPF w Citroenie C5Citroenie C5

Awaria układu oczyszczania w Citroen c5

Wymiana filtra DPF w Citroënie C5 to koszt rzędu 2000-3000 złotych w warsztacie. Cena zależy od modelu i pojemności silnika:

Model C5 Pojemność silnika Szacowany koszt
C5 I 1.6 HDi 1.6 HDi 2000-2500 zł
C5 2.0 HDi 2.0 HDi 2500-3000 zł

Do podanych kwot należy doliczyć koszt robocizny (200-300 zł) oraz ewentualnej diagnostyki komputerowej układu oczyszczania spalin (150-200 zł).

Sam filtr DPF bez montażu do kupienia w sklepach motoryzacyjnych w cenie 1200-2000 zł.

Jak naprawić uszkodzony układ SCR w Citroënie C5Citroënie C5

Naprawa układu SCR w Citroenie C5 polega najczęściej na:

  • sprawdzeniu szczelności układu dolnego AdBlue i usunięciu ewentualnych nieszczelności,
  • diagnostyce komputerowej i aktualizacji oprogramowania sterującego,
  • wymianie uszkodzonego modułu SCR lub dozownika AdBlue
  • kalibracji czujnika NOx i sprawdzeniu poprawności działania układu.

Koszt naprawy układu SCR w ASO to najczęściej 1000-2000 zł. Należy jednak mieć na uwadze, że ignorowanie usterek tego układu może doprowadzić do bardziej kosztownej wymiany katalizatora.

Objawy zatkanego filtra cząstek stałych w Citroenie C5Citroenie C5

Do typowych objawów całkowitego zatkania filtra DPF w Citroen C5 należą:

Kłopoty z uruchomieniem zimnego silnika, stukanie oraz nierówna praca na biegu jałowym.

Znaczny spadek mocy przy próbie przyspieszenia, wysokie obroty nie przekładające się na osiągi.

Zwiększona emisja sadzy z rury wydechowej, smrodliwe spaliny.

Gwałtowny wzrost zużycia oleju silnikowego (uszkodzenia powstałe w wyniku zassania oleju do układu dolotowego).

Częste i bezskuteczne procesy regeneracji DPF, błędy filtra cząstek stałych zapisywane w pamięci komputera.

Zatkanie filtra cząstek stałych w Citroënie C5 prowadzi nie tylko do utraty mocy i wzrostu spalania, ale przede wszystkim uszkadza silnik poprzez szkodliwe zanieczyszczenia trafiające do układu dolotowego.

Należy jak najszybciej usunąć usterkę, gdyż dalsza eksploatacja auta może doprowadzić do awarii silnika wymagającej generalnego remontu lub wymiany na nową jednostkę napędową.

Podsumowanie

Awaria układu oczyszczania spalin w samochodach Citroen C5 oraz C4 jest częstym problemem, z którym spotykają się kierowcy tych modeli. Przyczyn może być wiele - od mechanicznych uszkodzeń pozujących się podzespołów po naturalne zużycie elementów filtracyjnych.

Bez względu na źródło awarii, ignorowanie jej objawów takich jak spadek mocy czy zapalanie się kontrolki silnika, prowadzi do jeszcze poważniejszych i kosztownych zniszczeń. Dlatego warto zwracać uwagę na wszelkie niepokojące symptomy i niezwłocznie oddać auto do warsztatu w celu diagnozy i naprawy.

Koszty mogą się wahać od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych w przypadku konieczności wymiany filtra DPF lub uszkodzonego modułu SCR. Należy jednak pamiętać, że ignorowanie problemu na pewno tylko zwiększy rachunek za przyszły remont.

Regularne serwisowanie auta i kontrola stanu elementów układu wydechowego pozwoli uniknąć wielu poważnych i kosztownych awarii związanych z depolucją spalin. Zapobieganie zawsze będzie tańsze niż leczenie kompleksowej usterki systemu oczyszczania.

5 Podobnych Artykułów

  1. Akumulator 62Ah 540A - Najlepsze oferty na akumulator 62Ah
  2. Katalizator Golf 5 1.9 TDI - Jak wymienić, przydatne porady i najlepsze ceny
  3. Instrukcja krok po kroku: wymiana filtra kabinowego w Ford Mondeo Mk3
  4. Mazda 2 Tuning - Najlepsze modyfikacje, porady i przykłady ulepszeń
  5. Awaria pojazdu? Skontaktuj się z serwisem OPEL Insignia
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Kuba Kurzek
Kuba Kurzek

Jako ekspert ds. motoryzacji, moje teksty na autoserwispremium.pl skupiają się na ekspertyzie z zakresu serwisowania samochodów. Dzielę się poradami dotyczącymi konserwacji, napraw i technicznych innowacji w branży. Inspiruję do samodzielnej dbałości o pojazd oraz podnoszenia kwalifikacji w serwisowaniu.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły