Schemat rozrządu BMW M47 - Bmw M47 Rozrząd

Schemat rozrządu BMW M47 - Bmw M47 Rozrząd
Autor Janina Holewa
Janina Holewa05.01.2024 | 6 min.

Bmw M47 rozrząd jest kluczowym elementem tego popularnego silnika Diesla, od którego zależy jego bezawaryjna praca. W artykule przybliżymy budowę i zasadę działania rozrządu M47, typowe usterki oraz koszty i sposób jego naprawy lub wymiany. Poznasz schemat konstrukcji, wskazówki do samodzielnej naprawy i adresy solidnych warsztatów specjalizujących się w tego typu usługach. Zapraszamy do lektury, abyś wiedział jak radzić sobie z problemami rozrządu w BMW wyposażonym w silnik M47.

Kluczowe wnioski:
  • Rozrząd M47 składa się z wałka, paska zębatego, koła pasowego i pompy oleju.
  • Do typowych usterek należą pęknięcia paska, uszkodzenia koła pasowego.
  • Naprawa w warsztacie to koszt od 1000 do 3000 zł.
  • Można dokonać naprawy samemu przy odrobinie wprawy.
  • Części do M47 są szeroko dostępne w sklepach i na Allegro.

Budowa rozrządu BMW M47

Rozrząd jest niezwykle istotnym elementem każdego silnika spalinowego, odpowiedzialnym za prawidłowy moment otwarcia oraz zamknięcia zaworów. W przypadku jednostki BMW M47 mamy do czynienia z rozrządem łańcuchowym, składającym się z kilku kluczowych podzespołów.

Sercem układu jest pompa oleju, napędzana paskiem zębatym od wałka korbowego. To ona tłoczy olej pod ciśnieniem do hydraulicznego napinacza łańcucha rozrządu. Utrzymuje on odpowiednie jego napięcie, kompensując wydłużanie się łańcucha podczas pracy. Sam łańcuch porusza koła zębate osadzone na wałkach: rozrządu i pośrednim.

Wałek rozrządu napędza z kolei koła zębate, które otwierają i zamykają zawory w odpowiedniej kolejności. Całość uzupełnia układ pompowania oleju z chłodnicą, filtr oleju oraz czujnik ciśnienia oleju, monitorujący prawidłowe smarowanie i chłodzenie łańcucha.

Podstawowe elementy

  • Łańcuch rozrządu
  • Koła zębate wałków rozrządu i pośredniego
  • Pompa oleju z paskiem zębatym
  • Napinacz hydrauliczny
  • Chłodnica i filtr oleju

Znajomość budowy i zasady działania podzespołów rozrządu jest kluczowa, aby móc skutecznie diagnozować ewentualne usterki tego newralgicznego układu.

Jak działa rozrząd BMW M47?

BMW M47 wykorzystuje rozrząd łańcuchowy, który charakteryzuje się dużą niezawodnością i trwałością. Sercem układu jest pompa oleju, napędzana od wałka korbowego paskiem zębatym. Pompa tłoczy olej pod ciśnieniem przez układ chłodzenia i filtracji do hydraulicznego napinacza łańcucha.

Napinacz utrzymuje optymalne napięcie łańcucha, kompensując jego wydłużanie się podczas pracy. Sam łańcuch porusza koła zębate osadzone na wałkach rozrządu i pośrednim, powodując otwieranie i zamykanie zaworów w odpowiedniej kolejności.

Rozrząd M47 to mechanicznie prosty, ale niezwykle precyzyjnie działający układ. Kluczowe znaczenie ma utrzymywanie optymalnego naciągu łańcucha oraz jego smarowania i chłodzenia.

Czujnik ciśnienia oleju kontroluje parametry smarowania i w razie potrzeby uruchamia lampkę ostrzegawczą. Cały układ charakteryzuje się wysoką niezawodnością, pod warunkiem przestrzegania terminów wymiany oleju silnikowego i filtra.

Czytaj więcej: Awaria antyprzepalenia Citroen C3 - Sposoby naprawy i porady

Typowe usterki rozrządu BMW M47

Do najczęstszych usterek rozrządu BMW M47 można zaliczyć:

  • Zużycie/pęknięcie łańcucha rozrządu
  • Uszkodzenie koła zębatego wałka rozrządu
  • Uszkodzenie paska napędowego pompy oleju
  • Nieszczelność pompy oleju
  • Usterka napinacza hydraulicznego

Objawami są najczęściej stukanie rozrządu, spadek ciśnienia oleju oraz zapalenie się lampki kontrolnej. Skutkiem zaniedbania usterek może być zatarcie silnika.

Wymiana rozrządu w silniku M47

Schemat rozrządu BMW M47 - Bmw M47 Rozrząd

Wymiana rozrządu to jedna z ważniejszych napraw okresowych w silniku M47. Najlepiej jest przeprowadzić ją w profesjonalnym warsztacie, choć możliwe jest też samodzielne wykonanie tego zabiegu.

Kroki wymiany

  1. Demontaż osłon silnika
  2. Zdjęcie paska pompy oleju
  3. Odkręcenie osłony i napinacza łańcucha
  4. Demontaż łańcucha, kół zębatych i napinacza
  5. Montaż nowego łańcucha i wymiana kół zębatych
  6. Sprawdzenie naciągu i synchronizacji rozrządu
  7. Wymiana paska pompy oleju
  8. Uzupełnienie oleju i uruchomienie silnika

Kluczowe znaczenie ma precyzyjne ustawienie faz rozrządu. Warto skorzystać z fachowej pomocy warsztatu, by uniknąć błędów na tym etapie.

Części do naprawy rozrządu M47

Kluczowe części do naprawy i wymiany rozrządu BMW M47 to:

Łańcuch rozrządu ok. 700 zł
Koło zębate wałka rozrządu 500-800 zł
Koło zębate wałka pośredniego 300-500 zł
Pasek napędowy pompy oleju 100-150 zł
Napinacz łańcucha 150-250 zł

Części są dostępne w sklepach motoryzacyjnych i na portalach aukcyjnych. Warto zwrócić uwagę na ich jakość i pochodzenie.

Koszt naprawy rozrządu BMW M47

Kompleksowa naprawa lub wymiana rozrządu w warsztacie to koszt rzędu 1000-3000 zł w zależności od zakresu. Do tego należy doliczyć cenę części, która wynosi średnio 1200-2000 zł.

Samodzielnie można wykonać tę naprawę za około 500-800 zł (koszt części). Trzeba jednak dysponować odpowiednią wiedzą i umiejętnościami.

Regularna kontrola i wymiana rozrządu zgodnie z planem obsługowym pozwala uniknąć poważnych i kosztownych awarii tego newralgicznego układu silnika.

Podsumowanie

Rozrząd BMW M47 to kluczowy mechanizm tego popularnego silnika, odpowiedzialny za synchronizację pracy zaworów. Składa się z łańcucha, kół zębatych, pompy oleju i układu smarowania. Najczęstsze usterki to uszkodzenia łańcucha i paska napędowego. Objawem są stukanie, spadek ciśnienia oleju i kontrolka. Kompleksowa naprawa w warsztacie to koszt 1000-3000 zł. Można ją wykonać też samodzielnie przy odrobinie wprawy, korzystając z poradników dla ambitnych mechaników.

Regularna kontrola i wymiana elementów rozrządu BMW M47 zgodnie z planem obsługowym pozwala uniknąć poważnych awarii. Należy zwracać uwagę na stan techniczny łańcucha, kół zębatych, napinacza i paska. W porę wykryte i usunięte usterki uratują portfel i nerwy. Zaniedbanie objawów grozi bardzo kosztowną naprawą lub wręcz wymianą silnika. Warto poznać budowę i zadbać o prawidłową eksploatację tego niezwykle istotnego podzespołu.

Materiał dostarcza cennych informacji na temat budowy, działania, typowych usterek oraz kosztów i sposobu naprawy rozrządu BMW M47. Dowiemy się jak rozpoznać symptomy problemów i jak im zapobiegać stosując w porę wymiany eksploatacyjne. Poznamy etapy demontażu i montażu podzespołów, by samodzielnie wykonać tę naprawę. Lektura pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek i zaoszczędzić pieniądze.

Podsumowując, warto zadbać o rozrząd BMW M47, regularnie go kontrolując i wymieniając eksploatacyjne części. Pozwoli to uniknąć bardzo kosztownych napraw i przestojów samochodu. A w razie problemów, poradnik dostarczy wiedzy jak sobie z nimi poradzić.

Najczęstsze pytania

Typowe objawy to stukanie dochodzące z przodu silnika, spadek ciśnienia oleju, zapalenie się lampki kontrolnej oraz trudności z uruchomieniem silnika.

Zalecana wymiana rozrządu M47 to co ok. 100-120 tys. km. W starszych egzemplarzach warto wymienić go nawet co 80-100 tys. km.

Tak, pod warunkiem posiadania odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Trzeba jednak pamiętać o precyzyjnym ustawieniu faz rozrządu.

Sprawdzone części do M47 można znaleźć w renomowanych sklepach motoryzacyjnych oraz u sprawdzonych sprzedawców na Allegro.

Kompleksowa naprawa M47 w warsztacie to koszt ok. 1000-3000 zł. Części można kupić za 1200-2000 zł. Samodzielnie ta naprawa wyjdzie taniej.

5 Podobnych Artykułów

  1. Akumulator 62Ah 540A - Najlepsze oferty na akumulator 62Ah
  2. Katalizator Golf 5 1.9 TDI - Jak wymienić, przydatne porady i najlepsze ceny
  3. Instrukcja krok po kroku: wymiana filtra kabinowego w Ford Mondeo Mk3
  4. Mazda 2 Tuning - Najlepsze modyfikacje, porady i przykłady ulepszeń
  5. Awaria pojazdu? Skontaktuj się z serwisem OPEL Insignia
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Janina Holewa
Janina Holewa

Moje artykuły na autoserwispremium.pl skupiają się na ekspertyzie z zakresu serwisowania samochodów. Jako specjalistka ds. motoryzacji, dzielę się poradami dotyczącymi konserwacji, napraw i technicznych innowacji w branży. Inspiruję do samodzielnej dbałości o pojazd oraz podnoszenia kwalifikacji w serwisowaniu.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły