tel.
515 911 112
Pn - Pt od 9:00 do 17:00
Sobota od 10:00 do 14:00
  • Zapraszamy kierowców aut osobowych i dostawczych
  • Gwarantujemy najwyższą jakość usług i konkurencyjne ceny
  • W naszym warsztacie zrobisz przegląd, naprawisz auto i kupisz opony

Z rury wydechowej twojego auta wydobywają się kłęby czarnego dymu a silnik traci moc? Masz problem z zaworem EGR!

Na niskich obrotach silnik gaśnie, traci moc zauważalnie, z rury wydobywa się czarny dym, a na desce pojawia się kontrolka “Check Engine”?  Prawdopodobnie masz problem z zaworem EGR, a to oznacza finansowe tarapaty.

Mechanizm działania zaworu recyrkulacji spalin, czyli EGR to rozwiązanie stosowane w samochodach od dawna, opiera się też na prostej zasadzie działania. Przez ponowne wpuszczenie spalin do cylindrów ogranicza się emisję szkodliwych tlenków azotu, a równocześnie obniża temperaturę w komorze spalania. Zawór EGR kontroluje i steruje ilością spalin trafiających ponownie do silnika, które trafiają tam podczas jazdy ze stałą prędkością, wówczas też nie wykorzystuje się pełnej mocy silnika. Kiedy wciskasz pedał gazu maksymalnie lub na biegu jałowym, zawór EGR powinien znajdować się w pozycji zamkniętej. Do zapchania zaworu rzadziej dochodzi w autach osób jeżdżących dynamicznie, chwila, w której spaliny trafiają do silnika jest niezauważalna. Jeśli jednak zawór zaczyna się zacinać, w czasie jazdy zaczynasz odczuwać zauważalne spadki mocy, falowanie obrotów silnika na biegu jałowym czy kłęby czarnego dymu z rury wydechowej. Zawór najczęściej blokuje się w pozycji otwartej, więc spaliny trafiają do silnika bez żadnej kontroli.

Mało dynamiczny styl jazdy i sposobu eksploatacji samochodu może mieć wpływ na wcześniej występujące usterki zaworu EGR

Teoretycznie rzecz biorąc, zawór EGR nie powinien sprawiać problemów przez 100 do 150 tysięcy kilometrów, jednak mało dynamiczny styl jazdy i sposobu eksploatacji samochodu może mieć wpływ na wcześniej występujące usterki tego elementu. Teoretycznie rzecz biorąc, sposób naprawy jest identyczny dla wszystkich modeli samochodów, jednak stopień skomplikowania zmienia się dla młodszych aut, czyli im starsze, tym łatwiej i prościej, a im nowsze, tym bardziej skomplikowany staje się proces naprawy.  W starszych modelach rzadko kiedy należy wymienić cały zawór, wystarczy tylko go porządnie wyczyścić, uprzednio demontując. Jednak w nowych jednostkach demontaż zaworu może sprawiać problemy, ponieważ w nowoczesnych konstrukcjach w stosunkowo niewielką ilość miejsca producenci auta próbują wepchnąć jak najwięcej. Z braku miejsca stosowane są rozwiązania problematyczne w naprawie, wymagające demontażu innych, niezależnych elementów. Koszty naprawy szybują więc w górę za sprawą roboczogodzin, jakie musi mechanik poświęcić na demontaż elementu i jego ponowny montaż, ponadto słaba jakość materiałów, z jakich wykonany jest zawór może mieć wpływ na niewystarczającą jakość wykonanej usługi.

Warto zawór EGR czyścić profilaktycznie, usuwając nadmiar nagaru i zapobiegając jego zablokowaniu

Warto zawór EGR czyścić profilaktycznie, usuwając nadmiar nagaru i zapobiegając jego zablokowaniu. Po wykręceniu zaworu, usuwa się szlam olejowy, pozbywa się osadzonych zabrudzeń, wymianie uszczelki i opaski zaciskowe. Profilaktyka lepsza jest i tańsza od wymiany całego elementu, dlatego warto EGR co jakiś czas oczyścić. Fachowcy doradzają czyszczenie zaworu co 60 do 80 tysięcy kilometrów.

Zaślepienie zaworu EGR to rozwiązanie doraźne

Niektórzy użytkownicy decydują się na zaślepienie zaworu. Wówczas spaliny nie trafiają do cylindrów, wzrasta w sposób wyraźny moc auta, jednostka napędowa wraca do parametrów sprzed awarii. Niestety, są również konsekwencje takiego zabiegu. Komputer sterujący pracą silnika pobiera dane o EGR również z przepływomierza, a informacje te nie są zgodne z normami. Na desce rozdzielczej pojawia się niemal na stałe “Check Engine”, lub kontrolka wskaźnika dotyczącego nieprawidłowości w systemie oczyszczania spalin. Są to błędy, których nie można skasować. Można układ próbować oszukać dodatkowym oprogramowaniem, jednak jest to rozwiązanie skuteczne na krótką metę. Jest to rozwiązanie doraźne, wystarczające na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

Zawór EGR odpowiednio czyszczony nie sprawia większych trudności. Zaniedbany, może być przyczyną poważnych kłopotów z autem. Jesli zajdzie konieczność wymiany zaworu należy zlecać naprawę sprawdzonemu warsztatowi oraz abslutnie nie stosować regenerowanych elementów niskiej jakości.