tel.
515 911 112
Pn - Pt od 9:00 do 17:00
Sobota od 10:00 do 14:00
  • Zapraszamy kierowców aut osobowych i dostawczych
  • Gwarantujemy najwyższą jakość usług i konkurencyjne ceny
  • W naszym warsztacie zrobisz przegląd, naprawisz auto i kupisz opony

Poprawna eksploatacja auta z DPF

DPF, filtr cząsteczek stałych, w założeniu ograniczający emisję spalin i mający mieć zbawienny wpływ na środowisko naturalne, szybko stał się zmorą kierowców wysokoprężnych, nowoczesnych diesli.

Okazało się, że filtr, w sprzyjających warunkach, faktycznie niemal bezobsługowy, tak, jak to zostało zbadane w laboratoriach, w warunkach ruchu miejskiego stał się koszmarem, zapychającym się co kilkaset kilometrów, zmuszającym kierowców do częstych wizyt w serwisach, które zajmują się wypalaniem serwisowym. Każda tego typu operacja nie tylko drenuje kieszeń właściciela, ale też wpływa na zużycie silnika, ze względu na ekstremalnie wysokie temperatury w jakich się odbywa. Owszem, wiele warsztatów używa do oczyszczania filtra środków chemicznych, jednak te powodują wypłukiwanie z filtra niezwykle istotnych dla jego funkcjonowania metali szlachetnych.

Filtra DPF należy szukać tuż za katalizatorem, w układzie wydechowym. Aby osiągnąć wymagane temperatury spalania zebranych w filtrze sadzy, sterownik silnika musi dostarczyć do komory spalania odpowiednio większą dawkę paliwa. Równocześnie auto powinno jechać ze stałą prędkością, przez około 15 minut, z obrotami silnika rzędu 2 do 2,5 tysiąca. To trudne zadanie nawet na obwodnicy czy autostradzie, nie mówiąc o jeździe w ruchu miejskim, gdzie trzeba hamować na światłach, zwalniać etc. Kiedy proces wypalania w aucie już się rozpocznie, pod żadnym pozorem nie wolno gasić silnika. Auta, które nie mogą wypalić filtra samoczynnie, muszą odwiedzić serwis, gdyż zapchany filtr to uszkodzony filtr, to już rozcieńczanie oleju nadmiarem benzyny, świecące się kontrolki pulpitu i jazda z trybie awaryjnym. W serwisie zapłacisz za wypalanie filtra i wymianę oleju kilkaset złotych, co i tak nie jest wygórowaną kwotą, bo wymiana filtra to już sumy rzędu kilku tysięcy złotych. Tanio nie jest. Czasem jest … nieopłacalnie… Owszem, zwsze można filtr zdemonotć, czyli usunąć, ale to ryzyko… ostatecznie na stacji diagnostycznej brak filtra może zostać szybko ujawniony.

Oczywiście, poprawna eksploatacja filtra może wydłużyć jego żywotność. Od czasu do czasu każde auto, zwłaszcza to jeżdżąc dużo po mieście, powinno dostać w “palnik” poza miastem. Przejedź nim kilkanaście minut agresywnie, na wysokich obrotach. Jeśli zauważysz, że ciągnie się za tobą smuga ciemnego dymu z rury wydechowej, w silniku uruchomiły się wentylatory, a spalanie nagle skoczyło do góry, to znaczy, że twoje auto właśnie samodzielnie wypala zapchany filtr. Zawsze tankuj sprawdzonej jakości paliwo na markowych stacjach, sprawdzaj poziom oleju, którego wzrastający stan powinien cię zaniepokoić, pilnuj stanu zaworu EGR oraz wtrysków. Pocieszający jest fakt, że w DPF coraz częściej stosuje się dodatki na bazie mocznika , redukujące tlenki azotu.