tel.
515 911 112
Pn - Pt od 9:00 do 17:00
Sobota od 10:00 do 14:00
  • Zapraszamy kierowców aut osobowych i dostawczych
  • Gwarantujemy najwyższą jakość usług i konkurencyjne ceny
  • W naszym warsztacie zrobisz przegląd, naprawisz auto i kupisz opony

Objawy zużycia i serwis amortyzatorów

Amortyzatory są niezbędne dla bezpiecznej i komfortowej jazdy. Są istotnym elementem zawieszenia pojazdu. Odpowiadają za:

  • amortyzację drgań generowanych przez osie pojazdu
  • doleganie kół do nawierzchni
  • sprawne działanie systemów elektronicznych, takich jak ABS czy ESP

Wytwarzają siłę, która ma dociskać koło do nawierzchni drogi, dzięki czemu koło pma prawidłowy kontakt z podłożem, a pojazd zachowuje się we właściwy sposób w trakcie pokonywania zakrętów czy podczas gwałtownego hamowania. O zużyciu amortyzatorów świadczy fakt, że auto traci stabilność, stając się miękkie i “pływające” podczas skręcania i hamowania.

 

Najczęściej dziś stosowane są amortyzatory olejowe oraz olejowo – gazowe. Większość z nich ma już działanie dwustronne, czyli reagują i amortyzują drgania zarówno obciążeniowe jak i odciążeniowe, powstające przy najeżdżaniu i podjeżdżaniu na nierówność. Amortyzatory różnią się od siebie czynnikiem tłumiącym, zgodnie z nazwą, oraz niewielkim różnicami konstrukcji.

 

Amortyzatory olejowe mają otwartą komorę kompensacyjną, wykorzystują ciśnienie atmosferyczne. W cylindrze, w którym porusza się tłok, znajduje się gęsty olej. W tłoku natomiast umieszczone są zawory, które przepuszczają ciecz hydrauliczną między komorami, ruch tłoka uzależniony jest od stopnia gęstości oleju oraz średnicy zaworów. Są to konstrukcje dość proste i trwałe. Można je z powodzeniem regenerować, a do ich sprawnego działania wystarczy odpowiedni poziom oleju i jego jakość, co łatwo uzupełnić, o ile amortyzator nie uległ rozszczelnieniu. Zapewniają komfort jazdy, ceniony przez spokojnych kierowców. Ich minusem jest wysoka masa.

 

Amortyzatory gazowo – olejowe wykorzystują w swojej budowie azot. Dzięki niemu nie zachodzi zjawisko kawitacji, czyli na skutek zmian ciśnienia cieczy, nie powstają tutaj pęcherze parowo – gazowe, co poprawia efektywność i jakość pracy podzespołu. Och zaletą jest ogromna szczelność i niska waga. Nie musi się w nich wyrównywać ciśnienie, pracuję też szybciej niż amortyzatory gazowe.

 

Na polskich drogach zużycie amortyzatorów następuje dość szybko, Ma na to wpływ fatalny stan naszych dróg, ale na ich żywotność ma też przełożenie woda, śnieg, sól drogowa czy błoto, które zawsze fatalnie wpływa na pracę i stan zawieszenia. Poza wymianą czy regeneracją, amortyzatory nie wymagają szczególnych zabiegów serwisowych, ale co 70 tys km naley skontrolować ich stan. Dla porównania, niemiecki kierowca, poruszających się autem po niemieckich drogach, może wymieniać amortyzatory co 140 tys km.

 

Można dbać o żywotność amortyzatorów, unikając szybkiej jazdy po progach spowalniających, najeżdżania na krawężniki czy nie jeździć zbyt dynamicznie po wybojach. Kiedy poczujesz, że auto silnie kołysze się na nierównościach, zachowuje się nerwowo, wyczuwasz brak stabilności pojazdu, droga hamowania jakby się wydłużyła, system ABS interweniuje coraz częściej, a auto nie zachowuje się stabilnie w zakrętach to oznaka, że należy sprawdzić stan amortyzatorów, co najlepiej przeprowadzić albo w serwisie lub dobrze wyposażonym warsztacie mechanicznym, albo na stacji kontroli pojazdów.

 

Podczas wymiany czy regeneracji należy pamiętać, że robi się pary podzespołów, nie wymienia czy regeneruje amortyzatora pojedynczo, chociaż w przypadku, gdy masz założone nowe amortyzatory i jeden z nich wygląda na niesprawny, dopuszcza się naprawę lub wymianę tylko jednego. Wraz z podzespołem wymienia się poduszki i osłony.