Lepiej zapobiegać niż ponosić koszty zaniedbania
W naszej pracy często spotykamy się awariami, które są konsekwencją zaniedbań drobniejszych usterek. Dlatego chcielibyśmy przypomnieć, że dzisiejsze samochody są tak skonstruowane, że jedna, nawet stosunkowo niewielka awaria jednego podzespołu grozi awarią kolejnego, co zwiększa nie tylko koszty naprawy, ale grozi ryzykiem nieodwracalnych uszkodzeń, głównie silnika.
I tak na przykład uszkodzenie wtryskiwaczy, prowadzi w prostej linii do zatkania filtra cząsteczek stałych, zapchania zaworu EGR i zużycia panewek korbowodowych i turbosprężarki. Objawy uszkodzeń wtrysku to dymienie, gorsze uruchamianie silnika, przechodzenie auta w tryb awaryjny, charakterystyczne “kolebotanie” pojazdu na wolnych obrotach. Innym, często lekceważonym problemem są hałasy i wycieki dochodzące z turbosprężarki. Dokuczliwe dźwięki, nieco mechaniczne, wycieki to powód do sprawdzenia szczelności przewodów, kolektora i intercoolera. Zlekceważenie objawów to groźba nieodwracalnego zniszczenia turbosprężarki, a nawet silnika, przez zassanie jej kawałków do silnika.
Kierowcy często odwlekają naprawę dwumasowego koła zamachowego, ze względu na duże jej koszty. Póki da się jeździć, to wolą jeździć. Faktycznie, jazda z hałasującym kołem, poszarpywanie w czasie ruszanie najczęściej kończy się awarią sprzęgła , które i tak trzeba wymieniać podczas naprawy. A jednak taka jazda może znaleźć swój finał w naprawie uszkodzonej skrzyni biegów, czy, w ekstremalnych przypadkach, na zniszczeniu całej komory silnika na skutek rozerwania się obudowy dwumasy.
Nie wolno również lekceważyć wycieków i hałasów dochodzących z pompy wody, których efektem końcowym może być zniszczenie silnika, na skutek zerwania się paska rozrządu. Podobną katastrofą może się skończyć zaniedbanie konieczności wymiany filtra powietrza w samochodzie, który, całkiem zapchany może się rozerwać na skutek ciśnienia w układzie dolotowym, a jego drobinki mogą zostać zassane do silnika, powodując nieodwracalne zniszczenia. Zbyt mała ilość powietrza, doprowadzana do silnika prowadzi do zmniejszenia osiągów pojazdu i do wzrostu zużycia paliwa.
Awarii, powodowanych przez lekceważący stosunek do mniejszych usterek jest zdecydowanie więcej. Trzeba pamiętać w codziennej eksploatacji pojazdu, że nasze auto jest jak system naczyń połączonych, zawsze jeden element ma wpływ na inne elementy i trzeba dbać o całość, a nie fragmenty.
Ostatnie wpisy
- Jak się pozbyć liścia, czyli jak odkleić naklejkę z szyby?
- Jak obliczyć, ile spala nasz samochód? Czy mamy na to wpływ?
- Klimatyzacją zimą? Koniecznie!
- Samochodem na wakacje
- Odgrzybianie klimatyzacji – jak to zrobić i ile to kosztuje?
Najnowsze komentarze
Archiwa
- styczeń 2020
- listopad 2019
- lipiec 2019
- kwiecień 2019
- wrzesień 2018
- lipiec 2018
- czerwiec 2018
- marzec 2018
- styczeń 2018
- listopad 2017
- październik 2017
- wrzesień 2017
- sierpień 2017
- lipiec 2017
- czerwiec 2017
- maj 2017
- kwiecień 2017
- marzec 2017
- luty 2017
- styczeń 2017
- listopad 2016
- październik 2016
- wrzesień 2016
- lipiec 2016
- maj 2016
- kwiecień 2016