Fiat 129 i 147: Modele, Cena i Historia

Fiat 129 i 147: Modele, Cena i Historia
Autor Kuba Kurzek
Kuba Kurzek05.01.2024 | 4 min.

Fiat 129 to jeden z najpopularniejszych modeli Fiata w Polsce, produkowany w latach 1974-1985.

Kluczowe wnioski:
  • Fiat 129 zastąpił przestarzałego już Fiata 125p i stał się nowym, większym modelem klasy średniej.
  • Auto charakteryzowało się nowoczesną, opływową sylwetką oraz wysokim jak na tamte czasy komfortem.
  • Dostępne były wersje 3- i 5-drzwiowe, a pod maską pracowały benzynowe silniki 1.3 i 1.5.
  • Fiat 129 szybko zdobył popularność w Polsce, dzięki niezawodności, prostocie obsługi i niskiej cenie.
  • Model ten odegrał ważną rolę w motoryzacji Polski w latach 70. i na trwale wpisał się do historii polskiej motoryzacji.

Historia modelu Fiat 129

Fiat 129 zadebiutował w 1974 roku i zastąpił przestarzałego już Fiata 125p. Był to zupełnie nowy model klasy średniej, który wprowadził wiele innowacji w swojej klasie. Auto zaprojektowano od początku jako nowoczesny, funkcjonalny samochód rodzinny.

Nadwozie Fiata 129 charakteryzowało się opływową, aerodynamiczną linią z dużą powierzchnią przeszkleń. Dostępny był w wersji 3- i 5-drzwiowej. We wnętrzu zastosowano wygodne fotele i dużą ilość schowków. Komfort jazdy był jak na owe czasy bardzo wysoki.

Pod maską zastosowano nowoczesne jak na tamte czasy silniki benzynowe 1.3 i 1.5 o mocy od 58 do 75 KM, współpracujące z manualną skrzynią biegów. Dzięki nim auto rozwijało prędkość do 140 km/h. Zużycie paliwa wynosiło około 8 litrów na 100 km.

Model 129 od początku cieszył się dużym zainteresowaniem na rynku włoskim i zagranicznym. W Polsce również szybko zdobył popularność, dzięki niezawodności, łatwej obsłudze oraz atrakcyjnej cenie. Przez 11 lat produkcji powstało ponad 1,3 mln egzemplarzy.

Popularność w Polsce

Fiat 129 trafił do polskich salonów w drugiej połowie lat 70. i od razu stał się jednym z najchętniej kupowanych samochodów w naszym kraju. Dla wielu Polaków był to pierwszy nowy samochód w życiu.

Autoidealnie nadawało się do jazdy po kiepskich drogach, a prosta konstrukcja ułatwiała naprawy. Dla wielu rodzin Fiat 129 na długie lata stał się podstawowym środkiem transportu. Do dziś spotkać go można na polskich drogach, gdzie często jeżdżą odrestaurowane egzemplarze.

Fiat 147 - miejski braciszek modelu 129

W 1972 roku Fiat wprowadził mniejszy model 147, będący zminiaturyzowaną wersją Fiata 129. Auto zaprojektowano z myślą o jeździe po ciasnych, zatłoczonych ulicach miast włoskich.

Fiat 147 miał niewielkie, 3-drzwiowe nadwozie oraz silniki o pojemności 903 cm3 i mocy od 34 do 45 KM. Dzięki kompaktowym wymiarom świetnie sprawdzał się w ruchu miejskim. Produkcja trwała do 1987 roku.

Model ten również trafił na rynek polski, choć w mniejszej liczbie egzemplarzy niż Fiat 129. Ceniono go za niskie spalanie, prostą konstrukcję i niewielkie gabaryty ułatwiające parkowanie.

Fiaty 147 można było spotkać głównie w większych miastach, gdzie w latach 70. i 80. stanowiły popularny środek transportu. Dzisiaj są poszukiwanymi zabytkowymi autami.

Czytaj więcej: AS Katalog - AS PL Katalog - ASMET Katalog - Katalog AS

Cechy modeli 129 i 147

Model Fiat 129 Fiat 147
Lata produkcji 1974 - 1985 1972 - 1987
Silniki 1.3, 1.5 0.9
Moc (KM) 58 - 75 34 - 45
Długość (cm) 419 359

Porównując oba modele, Fiat 129 był większy i mocniejszy, nadający się zwłaszcza dla rodzin, podczas gdy Fiat 147 to typowy miejski maluch.

Łączyła je charakterystyczna, prosta stylistyka nadwozia, benzynowe silniki oraz wysoka jak na tamte czasy jakość wykonania.

Ceny modeli Fiat na rynku zabytkowych aut

Fiat 129 i 147: Modele, Cena i Historia

Zarówno Fiat 129, jak i 147, to dzisiaj poszukiwane zabytkowe samochody. Ich ceny na rynku klasyków zależą od stanu technicznego i wizualnego konkretnego egzemplarza.

Średnie ceny wahają się w przedziale od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Najdroższe i najlepiej zachowane auta mogą kosztować nawet 20-30 tys. zł.

Rosnące zainteresowanie zabytkowymi pojazdami sprawia, że modele takie jak Fiat 129 czy 147 stale zyskują na wartości i są coraz częściej poszukiwane przez kolekcjonerów oraz miłośników motoryzacji.

Podsumowanie

Modele Fiat 129 i 147 odegrały ważną rolę w powojennej motoryzacji Polski. Fiat 129, produkowany w latach 1974-1985, stał się podstawowym samochodem polskich rodzin. Oferował przestronne, komfortowe nadwozie, benzynowe silniki 1.3 i 1.5 oraz w miarę nowoczesne jak na tamte czasy wyposażenie.

Mniejszy Fiat 147 (1972-1987) był z kolei popularnym miejskim maluchem z silnikiem 0.9. Jego niewielkie gabaryty ułatwiały jazdę i parkowanie w zatłoczonych miastach. Oba modele łączyła prosta, niezawodna konstrukcja i stosunkowo niska cena.

Dzisiaj zarówno Fiat 129, jak i 147, to poszukiwane i cenione zabytkowe samochody. Coraz więcej egzemplarzy przechodzi renowację i trafia w ręce kolekcjonerów. Modele te na stałe wpisały się do historii polskiej motoryzacji.

Artykuł przybliża genezę powstania obu modeli, ich cechy techniczne, wygląd nadwozia, parametry silników oraz popularność na polskim rynku. Przedstawia również średnie ceny tych samochodów na rynku zabytkowych aut.

Najczęstsze pytania

Fiat 129 produkowano w latach 1974-1985. Z kolei mniejszy Fiat 147 wytwarzano w latach 1972-1987.

W Fiatach 129 stosowano benzynowe silniki 1.3 i 1.5 o mocy od 58 do 75 KM. Fiat 147 napędzał słabszy silnik 0.9 o mocy 34-45 KM.

Fiat 129 dostępny był jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback. Fiat 147 produkowano wyłącznie w wersji 3-drzwiowej.

Oba modele cieszyły się dużą popularnością w naszym kraju w latach 70. i 80. Fiat 129 był podstawowym samochodem wielu rodzin, a 147 miejskim maluchem.

Ceny zależą od stanu konkretnego egzemplarza. Średnio za Fiaty 129 i 147 trzeba zapłacić od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.

5 Podobnych Artykułów

  1. Akumulator 62Ah 540A - Najlepsze oferty na akumulator 62Ah
  2. Katalizator Golf 5 1.9 TDI - Jak wymienić, przydatne porady i najlepsze ceny
  3. Instrukcja krok po kroku: wymiana filtra kabinowego w Ford Mondeo Mk3
  4. Mazda 2 Tuning - Najlepsze modyfikacje, porady i przykłady ulepszeń
  5. Awaria pojazdu? Skontaktuj się z serwisem OPEL Insignia
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Kuba Kurzek
Kuba Kurzek

Jako ekspert ds. motoryzacji, moje teksty na autoserwispremium.pl skupiają się na ekspertyzie z zakresu serwisowania samochodów. Dzielę się poradami dotyczącymi konserwacji, napraw i technicznych innowacji w branży. Inspiruję do samodzielnej dbałości o pojazd oraz podnoszenia kwalifikacji w serwisowaniu.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły