Być albo nie być twojego silnika, czyli …. znowu rozrząd!
Pasek rozrządu to newralgiczna część silnika. Trwałe paski z dodatkiem kevlaru to dziś norma, interwały między wymianami mogą sięgać do 180 tysięcy kilometrów, a jednak sam przebieg nie jest tylko jedynym wyznacznikiem wymiany.
Pasek rozrządu jest rozwiązaniem, które od lat stosowany jest z sukcesem we współczesnych silnikach, a jego wytrzymałość może nie dorównuje łańcuchem rozrządu, ale są zdecydowanie mniej podatne na uszkodzenia mechaniczne i chemiczne niż paski stosowane jeszcze 10 czy 15 lat temu. Jednak, guma, nawet z dodatkiem kevlaru, starzeje się, a wskazaniem do wymiany jest również czas, jaki upłynął od czasu ostatniej wymiany.
Dzisiejsze silniki to konstrukcje wrażliwe, kolizyjne, a po zerwaniu paska rozrządu dochodzi do zderzenia tłoków z zaworami, co w konsekwencji prowadzi często do całkowitego zniszczenia jednostki i nienaprawialnych wręcz uszkodzeń. Producent auta określa interwały kilometrowe wymiany paska, ustalając je między 90 a 150, a nawet 180 tys. km. Jednak nie zawsze auta przejeżdżają bez problemu określony przez producenta dystans. Mechanicy z reguły sugerują jego skracanie, zwłaszcza w przypadku auta starszych, oraz tych użytkowanych trudnych warunkach, na przykład jeżdżących w ekstremalny sposób czy tylko w ruchu miejskim. Wraz z paskiem należy wymieniać elementy, które pasek napędza, czyli napinacze i rolki prowadzące, a w niektórych modelach pompę wody.
Wiek paska również ma niebagatelne znaczenie. Guma, nawet z dodatkiem kevlaru, starzeje się i parcieje, niszczeje pod wpływem olejów i innych substancji chemicznych. Jego żywotność określa się na pięć lat, ale trzeba mieć na uwadze pięć lat od wyprodukowania paska a nie jego zamontowania w aucie. Dlatego, wymieniając pasek, należy zwracać uwagę na datę jego produkcji, gdyż założony pasek pięcioletni nie będzie spełniał swojej funkcji, a właściwie – szybko się zużyje i zniszczy silnik.
Wymianę rozrządu zaleca się po kupnie używanego auta, bez potwierdzonej historii serwisowej i sprawdzonego, wiarygodnego przebiegu. Należy go również wymienić w przypadku, gdy widać na nim ślady zużycia, widać, że jest zużyty, uszkodzony lub popękany, albo też zabrudzony olejem. Do wymiany nadaje się pasek, który był założony przed pięcioma laty, niezależnie od przebiegu.
Do wymiany paska potrzebna jest wiedza i doświadczenie. Napięcie paska, właściwie spasowanie, bez odpowiedniej wiedzy i narzędzi nie może skończyć się dobrze, a może skutkować bardzo drogimi naprawami. Aby wymienić pasek trzeba znać położenie znaków w danym modelu auta, mieć doświadczenie lub odpowiednie narzędzie do ustalenia napięcia paska, należy sprawdzić szczelność osłon, ewentualne wycieki. Po wymianie należy upewnić się, że pasek został założony bezkolizyjnie, nie za luźno, nie za ciasno. Podczas pracy nie wolno paska pobrudzić, czyścić środkami chemicznymi, nie można go też zbyt mocno ciąć czy naciągać. Błąd może spowodować zerwanie lub przeskoczenie paska, a co a tym idzie zderzenie tłoków z zaworami. Nastąpić wówczas może zgięcie zaworów do pękania tłoków, głowicy czy kadłuba, a na skutki źle założonego paska trzeba czasem “poczekać” kilka tysięcy kilometrów.
Ostatnie wpisy
- Jak się pozbyć liścia, czyli jak odkleić naklejkę z szyby?
- Jak obliczyć, ile spala nasz samochód? Czy mamy na to wpływ?
- Klimatyzacją zimą? Koniecznie!
- Samochodem na wakacje
- Odgrzybianie klimatyzacji – jak to zrobić i ile to kosztuje?
Najnowsze komentarze
Archiwa
- styczeń 2020
- listopad 2019
- lipiec 2019
- kwiecień 2019
- wrzesień 2018
- lipiec 2018
- czerwiec 2018
- marzec 2018
- styczeń 2018
- listopad 2017
- październik 2017
- wrzesień 2017
- sierpień 2017
- lipiec 2017
- czerwiec 2017
- maj 2017
- kwiecień 2017
- marzec 2017
- luty 2017
- styczeń 2017
- listopad 2016
- październik 2016
- wrzesień 2016
- lipiec 2016
- maj 2016
- kwiecień 2016