Awaria systemu antysmogowego Citroen C3 - System antysmogowy Citroen C5 uległ awarii

Awaria systemu antysmogowego Citroen C3 - System antysmogowy Citroen C5 uległ awarii
Autor Janina Holewa
Janina Holewa05.01.2024 | 7 min.

Anti Pollution Fault Citroen C3 - coraz częściej spotykamy się z awariami systemów antysmogowych w samochodach, szczególnie starszych modeli Citroena. Wynika to z faktu, że układy oczyszczania spalin są bardzo złożone i podatne na uszkodzenia. Artykuł analizuje typowe usterki systemu antysmogowego Citroena C3 oraz porównuje je z problemami występującymi w większym Citroenie C5.

Kluczowe wnioski:
  • Najczęstszą przyczyną awarii jest zużycie lub zapchanie filtra cząstek stałych DPF.
  • Częste są również usterki czujnika tlenu, modułu SCR oczyszczającego spaliny z tlenków azotu oraz wtryskiwaczy AdBlue.
  • Awarie układu antysmogowego objawiają się spadkiem mocy, wzrostem zużycia paliwa lub kontrolką silnika na desce rozdzielczej.
  • Naprawa takich usterek jest kosztowna, może wiązać się z wymianą filtra DPF lub modułu SCR.
  • W Citroenie C5 problemy dotyczą tych samych podzespołów co w C3, choć części są droższe ze względu na większy silnik.

Awaria systemu antysmogowego w Citroenie C3

Systemy antysmogowe w samochodach są obecnie niezwykle rozbudowane i skomplikowane. W starszych modelach Citroena, takich jak Citroen C3, coraz częściej dochodzi do różnego rodzaju awarii tych układów. Jest to związane przede wszystkim z naturalnym zużyciem elementów systemu oczyszczania spalin w trakcie eksploatacji auta.

Do najczęstszych przyczyn awarii systemu antysmogowego w Citroenie C3 należą: zapchanie lub zużycie filtra cząstek stałych DPF, uszkodzenie czujnika tlenu (sondy lambda), modułu selektywnej redukcji katalitycznej SCR czy problem z wtryskiwaczami płynu AdBlue.

Objawy awarii układu antysmogowego

Awaria któregokolwiek z elementów układu oczyszczania spalin w Citroenie C3 daje zwykle wyraźne objawy zauważalne przez kierowcę. Do najczęstszych należą: kontrolka silnika zapalająca się na desce rozdzielczej, spadek mocy i elastyczności auta, wzrost zużycia paliwa, nierówne lub niespokojne działanie silnika.

W przypadku zapchania filtra DPF może pojawić się także komunikat informujący o konieczności regeneracji (wypalenia) filtra i problemy z uruchomieniem auta. Usunięcie takich usterek jest niestety dość kosztowne i zwykle wiąże się z wymianą zużytego filtra DPF lub uszkodzonego modułu SCR.

Usterka czujnika tlenu w Citroenie C3

Czujnik tlenu, inaczej sonda lambda, mierzy zawartość tlenu w spalinach i na tej podstawie steruje pracą silnika, optymalizując skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Uszkodzenie tego podzespołu powoduje zazwyczaj kontrolkę silnika i problemy z jego pracą.

Czujnik tlenu to jeden z kluczowych elementów nowoczesnych układów antysmogowych - od jego sprawności zależy poprawna praca silnika i skuteczność oczyszczania spalin.

Usterka czujnika tlenu w Citroenie C3 objawia się zwykle nierównomierną pracą silnika, zwiększonym zużyciem paliwa oraz kontrolką silnika sygnalizującą wadliwe czujniki tlenu. Koszt nowego oryginalnego czujnika lambda do C3 to około 350-500 zł.

Awaria tego elementu w starszych Citroenach zdarza się dość często. Jest to związane z normalnym zużyciem podzespołu, na który negatywny wpływ mają wysokie temperatury i zanieczyszczenia obecne w spalinach.

Czujnik tlenu (sonda lambda) 350-500 zł
Filtr cząstek stałych DPF 1500-2500 zł

Czytaj więcej: Akumulator 110Ah 920A - Odkryj najlepsze oferty

Awaria filtra cząstek stałych Citroena C3

Filtr cząstek stałych, potocznie nazywany DPF, to podzespół, który często ulega uszkodzeniom w starszych Citroenach takich jak C3. Jego zadaniem jest wychwytywanie szkodliwych pyłów ze spalin. Z biegiem czasu i przebiegu auta filtr ten ulega jednak naturalnemu zapchaniu.

Objawami świadczącymi o zapchaniu filtra DPF w C3 są: kontrolka silnika, problemy z jego uruchomieniem, wyraźna utrata mocy oraz wzrost zużycia paliwa. Na desce rozdzielczej może pojawić się również komunikat dotyczący konieczności regeneracji filtra DPF.

Usunięcie tej usterki wiąże się zazwyczaj z kosztownym demontażem i regeneracją obecnego filtra lub jego całkowitą wymianą na nowy element. Średni koszt nowego filtra DPF do Citroena C3 wynosi od 1500 do 2500 zł.

Regeneracja filtra DPF w warsztacie

Zanim zdecydujemy się na wymianę filtra DPF w C3 na nowy, warto spróbować jego regeneracji. Usługa regeneracji filtra polega na specjalnym programowym "wypaleniu"cząstek sadzy nagromadzonych w filtrze przy użyciu wysokiej temperatury.

Regenerację DPF wykonuje się na specjalistycznej stacji obsługi za pomocą dedykowanych urządzeń. Koszt takiego zabiegu to zwykle 300-600 zł. Niestety, czasem procedura regeneracji nie przynosi pożądanych efektów i i tak konieczna jest wymiana filtra DPF w C3.

Wymiana uszkodzonego modułu SCR Citroena

Awaria systemu antysmogowego Citroen C3 - System antysmogowy Citroen C5 uległ awarii

Moduł SCR (Selektywna Redukcja Katalityczna) to element systemu antysmogowego odpowiedzialny za redukcję emisji szkodliwych tlenków azotu (NOx). Jego działanie polega na wtryskiwaniu płynu AdBlue do układu wydechowego w celu przekształcenia NOx w nieszkodliwe azot i parę wodną.

Uszkodzenie modułu SCR objawia się zapaleniem kontrolki silnika oraz pogorszeniem osiągów auta. Naprawa tej usterki wiąże się ze sporym kosztem nowego oryginalnego modułu, który w przypadku Citroena C3 wynosi średnio od 3500 do 5000 zł.

Naprawa systemu wtrysku AdBlue Citroena

AdBlue to bezpłatny płyn używany w nowoczesnych systemach antysmogowych do redukcji emisji szkodliwych tlenków azotu. Jego wtrysk odbywa się przy pomocy specjalnych wtryskiwaczy sterowanych elektronicznie przez moduły SCR. Uszkodzenie któregokolwiek elementu tego układu skutkuje świeceniem kontrolki silnika i koniecznością naprawy.

Najczęstszą przyczyną problemów jest zużycie wtryskiwaczy AdBlue. Ich wymiana w warsztacie to koszt około 150-300 zł za sztukę. Natomiast całkowita naprawa systemu wtrysku płynu AdBlue bywa znacznie droższa.

Awarie systemu antysmogowego w Citroenie C5

Problemy z systemem oczyszczania spalin w większym modelu - Citroen C5 mają podobny charakter, jak omówione powyżej usterki Citroena C3. Równie często dopadają go awarie filtra DPF, modułu SCR, czujnika tlenu czy wtryskiwaczy AdBlue.

Różnicą są nieco większe gabaryty i pojemności poszczególnych podzespołów, a co za tym idzie także wyższe ceny nowych części i koszty ewentualnych napraw. Przykładowo nowy filtr DPF do C5 kosztuje ok 2000-3500 zł, a moduł SCR nawet 6000-8000 zł.

Podobnie jak w C3, również w Citroenie C5 kluczowe znaczenie ma regularna kontrola i dbałość o sprawność systemu antysmogowego. Pozwoli to uniknąć drogich i kłopotliwych awarii oraz przedłuży żywotność oczyszczających spaliny podzespołów.

Podsumowanie

Artykuł szczegółowo analizuje typowe problemy z systemem antysmogowym, na jakie narażone są starsze modele Citroena, takie jak Citroen C3 oraz Citroen C5. Okazuje się, że usterki tego układu należą dziś do najczęstszych awarii w wielu francuskich autach.

Przedstawiono najpopularniejsze objawy świadczące o defektach systemu oczyszczania spalin Citroena, jak kontrolka check engine, spadek mocy czy zwiększone spalanie. Omówiono kolejno potencjalne usterki poszczególnych elementów tego układu - od filtra cząstek stałych DPF, przez czujnik tlenu, moduł SCR aż po system wtrysku płynu AdBlue.

Wskazano także szacunkowe koszty nowych części i napraw takich usterek w warsztacie. Okazuje się, że mogą to być naprawdę spore kwoty rzędu kilku tysięcy złotych. Dlatego kluczowa jest dbałość o sprawność systemu antysmogowego i regularne przeglądy auta, co pozwoli uniknąć drogich awarii.

Choć problematyczny system antysmogowy to częsty "wróg" wielu francuskich samochodów, warto pamiętać, że jego obecność znacznie ogranicza emisję zanieczyszczeń i smogu. Dlatego wbrew niedogodnościom i kosztom napraw, rozwiązania antysmogowe z pewnością warto utrzymywać w należytej sprawności.

Najczęściej zadawane pytania

Do typowych objawów należą: kontrolka silnika na desce rozdzielczej, spadek mocy i elastyczności auta, zwiększone zużycie paliwa, problemy z uruchomieniem silnika, nierówna praca oraz specyficzne komunikaty dotyczące np. konieczności regeneracji filtra DPF.

Zdecydowanie najbardziej awaryjnym podzespołem jest filtr cząstek stałych DPF, który ulega zapchaniu i wymaga kosztownej regeneracji lub wymiany. Częste są również uszkodzenia czujnika lambda, modułu SCR czy wtryskiwaczy AdBlue.

Koszt naprawy może się znacznie różnić w zależności od uszkodzonego podzespołu. Np. nowy filtr DPF to wydatek 1,5-2,5 tys. zł, moduł SCR 3,5-8 tys. zł. Do tego dochodzą koszty robocizny mechanika.

Zdecydowanie tak, regeneracja DPF daje szansę na przywrócenie filtra do działania przy stosunkowo niewielkim koszcie 300-600 zł. Jednak czasem konieczna jest i tak dalsza wymiana filtra.

Tak, C5 ma dokładnie takie same elementy systemu antysmogowego co C3 i dotykają go identycznej natury usterki. Różnica polega na nieco większych gabarytach podzespołów i wyższych cenach części zamiennych.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Akumulator 62Ah 540A - Najlepsze oferty na akumulator 62Ah
  2. Bezpiecznik hamulca ręcznego Renault Scenic 2 - Regulacja, wymiana, diagnostyka
  3. Podłączenie Przekładników Pod Kierownicą w Audi 80 B4 i Audi A6 C5
  4. Opinie o częściach nty - Najlepsze opinie i recenzje
  5. Wymiana zacisku hamulcowego tył - najlepsza cena i jakość usługi
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Janina Holewa
Janina Holewa

Moje artykuły na autoserwispremium.pl skupiają się na ekspertyzie z zakresu serwisowania samochodów. Jako specjalistka ds. motoryzacji, dzielę się poradami dotyczącymi konserwacji, napraw i technicznych innowacji w branży. Inspiruję do samodzielnej dbałości o pojazd oraz podnoszenia kwalifikacji w serwisowaniu.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły